Morgenmadsgigant med stort nederlag

05/07/2022

Thea Andersen

Foto: Shutterstock
Når man tænker på cornflakes, er det nok de færreste, der studser over produktets høje indhold af fedt, salt og sukker. Alligevel har regeringen lavet nye regler, der vil forbedre sundheden - og det har nu fået stor betydning for virksomheder som Kellogg's.

Mest læste i dag

Morgenmad er lige så vigtig som dagens andre måltider. Alligevel er det et måltid, vi ofte haster igennem, så vi kan komme ud af døren. 

Det ender derfor med en hurtig, men god portion cornflakes. 

Og de fleste kan nok være enige om, at morgenmadsfavoritten Kellogg's Cornflakes går bedst med mælk eller yoghurt. Men hvad sker der med smagen, hvis det høje indhold af fedt, salt og sukker i cornflakes reduceres?

Ifølge Express udtaler regeringen, at de vil indføre nye regler, der vil hjælpe med at tackle fedme hos børn, og begrænse kampagner på mad og drikke med højt indhold af fedt, salt eller sukker.

Ifølge BBC vil de produkter, der er omfattet af begrænsningerne, heller ikke få lov til at vist på bestemte steder i supermarkederne. 

Det kan af den grund have stor betydning for fødevaregiganten, Kellogg's, der for omkring to måneder siden tog regeringen for retten.

Efter sigende er Kellogg's meget uforstående for de nye regler, og påpeger, at der ikke er blevet taget hensyn til næringsværdien af mælken, som 92% af tilfældene bliver tilsat. Men det har tydeligvis ikke noget at sige.

Kellogg's har netop tabt en High Court-kamp om nye regeringsregler for sund kost, der vil begrænse visse tilbud i supermarkederne. Produkter, der anses for at have et højt indhold af fedt, sukker og salt, vil fra oktober blive forhindret i at blive vist i nærheden af kasser eller ved slutningen af gangene - altså de bedst-sælgende spots.

Herudover må de ikke længere køre med multi-buy kampagner, det vil sige 'køb en, få en gratis'.

Det skriver Mirror.

Morgenmadsgiganten hævdede, at det var uretfærdigt at inkludere sine produkter, fordi det ikke tog hensyn til den mælk.

Mandag blev High Court-kampen afgjort.

Anna Taylor, administrerende direktør for Food Foundation, sagde: "Vi er glade for, at den gode fornuft har sejret. Vi har brug for fødevarevirksomheder, der er parate til at vise lederskab og hjælpe med at tackle børnefedme."

Dommeren fik at vide, at 100 g Frosties indeholder 37 g sukker.

Kellogg's UK's omsætnings- og kanaldirektør har tidligere anslået, at 2,5 millioner kilos salg - svarende til omkring 43.000.000 kroner - vil gå tabt som følge af de nye regler.

Kellogg's UK's administrerende direktør, Chris Silcock, sagde, at firmaet er "skuffet" over afgørelsen.

"Selvom vi er skuffede over denne dom, respekterer vi domstolenes afgørelse. Vi mener stadig, at det er vigtigt, at korn bliver målt på en måde, som afspejler, hvordan de fleste mennesker spiser dem - med mælk," siger han og tilføjer:

"Ved at begrænse placeringen af ​​varer i supermarkeder står folk over for færre valgmuligheder og potentielt højere priser. Det er derfor, midt i en leveomkostningskrise, vil vi kraftigt opfordre regeringen til at genoverveje disse regler og sætte forbrugeren først."

Anbefalet til dig