Drømmeferien har taget en chokerende drejning
Sol, pool og afslapning i Caribien er nu blevet afløst af sygdom og isolation ombord på et stort krydstogtskib fyldt med feriegæster.
Mere end 100 personer er blevet ramt af et udbrud af norovirus på skibet Caribbean Princess, som sejlede rundt i Caribien med flere tusinde passagerer ombord. Ifølge de amerikanske sundhedsmyndigheder blev i alt 115 personer syge under turen.
Det fortæller Le Parisien.
Blandt de ramte var 102 passagerer og 13 besætningsmedlemmer. Symptomerne var især voldsom diarré og opkast, som hurtigt spredte sig blandt de rejsende.
Norovirus er kendt som en ekstremt smitsom mavevirus, der ofte spreder sig hurtigt på steder, hvor mange mennesker opholder sig tæt sammen. Krydstogtskibe har tidligere været hårdt ramt af lignende udbrud.
Rengøring sat i gang med det samme
Krydstogtselskabet Princess Cruises oplyser, at der straks blev sat ekstra rengøring og desinfektion i gang ombord, efter de første tilfælde blev registreret.
Samtidig blev syge passagerer isoleret, mens sundhedsmyndigheder begyndte at tage prøver for at undersøge smitten nærmere.
Når skibet ankommer til Port Canaveral den 11. maj, skal det gennemgå en omfattende rengøring og desinfektion, før nye gæster får lov til at gå ombord.
Ikke første gang
Udbruddet kommer samtidig med voksende bekymring omkring sygdom på krydstogtskibe.
For bare få måneder siden blev et andet Princess Cruises-skib også ramt af et større norovirusudbrud, hvor mere end 150 personer blev syge.