Trump trapper nu op for konflikten
Verdenshandlen holder vejret, når uro rammer Hormuzstrædet. Det smalle farvand er en af klodens vigtigste ruter for olie og gas, og nu skruer USA markant op for presset mod Iran.
Det amerikanske finansministerium indfører sanktioner mod den iranske myndighed PGSA, som opkræver afgifter for passage gennem Hormuzstrædet.
Samtidig advarer USA om, at enhver, der betaler afgifterne, også selv kan risikere at blive ramt af sanktioner. Det fortæller Ekstra Bladet.
Beskyldes for afpresning
Ifølge USA handler sagen om, at Iran forsøger at presse penge ud af den globale søfart. Den amerikanske finansminister Scott Bessent retter en hård anklage mod styret i Teheran.
“Irans militærs seneste forsøg på at afpresse den globale søfartshandel er et bevis på, at Economic Fury har efterladt regimet desperat efter penge,” siger han.
Economic Fury er en amerikansk kampagne, der skal begrænse Irans militære kapaciteter.
USA mener, at betaling til PGSA kan være støtte til Irans Revolutionsgarde. Derfor kan rederier og andre aktører nu havne i alvorlige problemer, hvis de følger Irans krav om betaling.
Vigtigt stræde under pres
PGSA offentliggjorde 20. maj et kort, hvor myndigheden markerede et såkaldt tilsynsområde omkring Hormuzstrædet. Her kræver Iran ifølge oplysningerne, at skibe skal have tilladelse til at passere.
Hormuzstrædet har enorm betydning for eksporten af olie og naturgas fra Mellemøsten til resten af verden.
Siden USA og Israel angreb Iran 28. februar, har strædet været lukket for de fleste civile skibe.
De nye sanktioner kan derfor få betydning langt ud over Iran. Hvis spændingerne fortsætter, kan det ramme både energimarkeder, rederier og almindelige forbrugere gennem højere priser.