Nyt tiltag på vej: Mere end 200.000 danske biler risikerer kørselsforbud

Biler
Foto: Wirestock Creators / Shutterstock.com
Det kan meget vel blive forbudt i fremtiden.

Mest læste i dag

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi allerede har 5G, og at 6G er på vej.

Når det gælder trådløse forbindelser, er der i den grad fart på, men faktisk kan det at skabe store problemer, hvis de tidligere generationer af netværk bliver udfaset.

Tænk bare på 2- og 3G-netværkene. Er der overhovedet nogen, der stadig bruger dem?

Svaret er ja - men måske ikke, som du tror.

Bilers kører på 2G og 3G

Siden den 31. marts 2018 har alle biler, der er blevet solgt i EU, været udstyret med et aktivt nødkaldssystem, som går under navnet eCall.

Men de første biler med det system kører på netop 2G og 3G, og det er her, problemet opstår.

Telenor har som den første netværksudbyder i Danmark meldt ud, at de slukker for 2G-netværket i 2030. I Sverige er de dog endnu længere fremme.

Her bliver 2G og 3G lukket meget snart.

Det betyder ifølge det svenske medie Auto Motor og Sport, at alle de biler, der bruger 2G eller 3G til deres eCall, kan blive ramt af et kørselsforbud.

Et forbud, der altså også ser ud til at ramme danske bilister, når den tid kommer.

Ingen hjælp at hente

Alene i 2018 blev der solgt 218.000 nye personbiler i Danmark, og det betyder altså, at deres eCall-system kan se frem til at blive forældet, når 2G og 3G bliver udfaset.

Desværre ser der ikke ud til at være megen hjælp at hente.

Det er nemlig den enkelte bilejers ansvar, at nødkaldet i bilen virker, og hvis dette ikke er tilfældet, så dumper bilen ved syn og får kørselsforbud.

På nuværende tidspunkt er der ingen løsning, der holder de ældste eCall-systemer i live efter nedlukningen af 2G-netværket; heller ikke i Sverige.

Anbefalet til dig