Det vil kunne mærkes direkte i hverdagen
Det har været en dyr fornøjelse at tanke bilen den seneste tid. Priserne på både benzin og diesel er igen steget, og mange danskere mærker presset direkte på kontoen ved standeren.
Nu kommer der dog en melding, som kan få mange bilister til at spærre øjnene op.
En mulig ny VLAK-regering med Venstre, Liberal Alliance og Konservative vil nemlig sænke afgifterne på brændstof markant.
Planen er at presse de danske afgifter helt ned til EU’s minimumsniveau. Det fortæller Boosted.
Kan gøre en stor forskel ved pumpen
Hvis planen bliver til virkelighed, vil prisen på benzin falde med omkring 2,67 kroner pr. liter, mens diesel kan blive cirka 2,46 kroner billigere.
For en almindelig bilist kan det hurtigt mærkes i hverdagen, især efter måneder med stigende priser og uro på energimarkedet.
Forslaget blev præsenteret som en del af den politiske ramme, Troels Lund Poulsen onsdag lagde frem i forsøget på at samle en ny blå regering.
Samtidig peger flere på Sverige som eksempel. Her har regeringen allerede fået grønt lys fra EU til at sænke afgifterne endnu mere end minimumsniveauet.
Dansk Folkeparti har tidligere presset på for lignende afgiftslettelser herhjemme. Partiet vurderer dog, at staten vil miste omkring fem milliarder kroner om året på lavere brændstofafgifter.
Økonomer advarer mod planen
Ikke alle jubler over idéen.
Flere økonomer mener, at det er en dårlig løsning at ændre afgifterne hver gang verdensmarkedspriserne svinger voldsomt.
Samtidig arbejder de blå partier også med planer om at fjerne registreringsafgiften på elbiler. Til gengæld nævnes en mulig kilometerafgift som alternativ.
Et af de forslag, der allerede diskuteres, vil betyde, at en køretur fra Aarhus til Herning kan koste 158 kroner alene i afgifter.