Sara Mosberg Iversen, der er lektor i medievidenskab ved Institut for Kulturvidenskaber på SDU, har undersøgt de ældres brug af digitale spil.
Ifølge Sara Mosberg Iversen er det et område, som man kun i ringe grad har forsket i. Der er ellers det spændende aspekt, at ældre er den eneste nulevende generation, som ikke er vokset op med digitale spil i en eller anden form.
Ældre spiller andre spil end de unge
Når unge vil have en pause fra pligter og forventninger, starter de måske deres PlayStation 4, og så bliver der spillet Grand Theft Auto, FIFA, Call of Duty eller Madden. Der er tale om tidskrævende spil.
Det er lidt anderledes for de ældre, der holder af de mindre tidskrævende spil Wordfeud, Hayday og Sudoku.
Udover at være hurtige spil, som man kan gå til og fra, har Wordfeud og Hayday også et socialt element. Man kan kommunikere med andre gennem spillene, og det er vigtigt for mange ældre. Det er en måde at have kontakt med børn og børnebørn.
Også for de ældre gælder det, at spillene udgør et afslappende frirum, hvor man mentalt kan koble af.
Det taler ældre ikke om
Ifølge Danmarks Statistik er 87% af de ældre over 65 år på nettet. Omkring hver femte ældre spiller dagligt digitale spil, men i forbindelse med sin undersøgelse har Sara Mosberg Iversen konstateret, at de ældre ikke er meget for at snakke om deres spillevaner.
”De er meget mere interesserede i at fortælle, at de dyrker aktiviteter i hverdagen, og at de ses med børn og børnebørn. De kan ikke forstå, hvorfor jeg som forsker ønsker at høre om deres digitale spillevaner,” fortæller Sara Mosberg Iversen til Ny Viden på SDU’s site.
Sara Mosberg Iversen har også et klart billede af, hvornår de ældre starter med at spille: ”De ældre begynder oftest at spille, når de får en smartphone. Det er tit deres børn eller børnebørn, som introducerer dem til et spil, og de fleste holder sig til dette spil.”