Kan man vurdere, hvor succesfuld en person er, blot ved at se, hvor hurtigt de afgiver en bestilling? En administrerende direktør er overbevist om, at det kan man.
Lige nu læser andre
I en nylig podcast delte Codie Sanchez, CEO for Contrarian Thinking, nogle kontroversielle holdninger til folk, der forsinker en kø ved at bruge lang tid på at bestille.
“Vis mig, hvor lang tid det tager dig at bestille ved disken, og jeg skal vise dig din bankkonto,” sagde hun.
Sanchez mener, at den tid, en person bruger på at beslutte sig, afspejler vedkommendes succes. Hun brugte eksemplet med at stå bag en person i en kø på en kaffebar som målestok for succes og beskrev, hvordan hun stod bag en kvinde, der ifølge hende brugte ‘fire århundreder’ på at bestille sin kaffe – noget, Sanchez havde svært ved at forstå.
“Hvis vi ved, at vi er her i en begrænset tid, hvorfor så bruge så meget tid på det frem for på en gåtur, en solnedgang eller lignende?” spurgte hun.
Sanchez tog det et skridt videre og foreslog, at en person, der bruger lang tid på at beslutte sig ved en bestilling, er ‘meget komfortabel med at genere andre omkring sig’. Det kunne ifølge hende endda tyde på narcissisme eller mangel på selvindsigt.
Læs også
“De er ikke særlig effektive, når det gælder ting, der ikke betyder noget. Hvis du vil have noget gjort, så giv det til en travl person,” sagde hun.
Ifølge Sanchez’ tankegang er en person, der bruger lang tid på at bestille, mens andre venter, hensynsløs og måske selvcentreret. Hun antydede desuden, at denne adfærd peger på en person, der ikke har succes i sit arbejdsliv, da det viser, at vedkommende er langsom til at træffe beslutninger – selv om små, ubetydelige ting som en kaffebestilling.
Sanchez er direktør for Contrarian Thinking, der er en virksomhed, der hjælper folk med at lære at investere klogt og skabe passiv indkomst. Hun begyndte sin karriere som journalist med fokus på menneskerettighedskrænkelser i Mexico.
Under sin tid som journalist blev Sanchez klar over, hvor stor en rolle økonomisk ulighed spiller i marginaliserede gruppers liv, og besluttede sig for at gøre noget ved det. Hun skiftede derefter karriere og er siden blevet millionær. Nu underviser hun andre i, hvordan de kan gøre det samme.
Læs også
Er hurtig beslutningstagning virkelig en fordel?
Beslutningstagning er uden tvivl en vigtig del af erhvervslivet, men en artikel fra Harvard Business Review antyder, at det ikke altid fungerer, som vi tror – eller bør.
Deres forskning viste, at en leder, som ser beslutningstagning som en engangsopgave, ikke er særlig effektiv. Det betyder, at hurtige beslutninger ikke altid er de bedste. Nogle gange betaler det sig at tage sig tid, overveje sagen grundigt og inkludere flere perspektiver.
Da et videoklip fra Sanchez’ interview blev delt på TikTok, havde brugerne mange meninger om hendes teori. De fleste syntes at være enige med Harvard Business Review.
“Sig dog bare, at du er utålmodig,” skrev en bruger, mens en anden kommenterede, at Sanchez selv ‘brugte evigheder på at komme til pointen’.