Ekspert har studeret over 200 børn: De mest succesfulde har forældre, der gjorde disse 9 ting tidligt

Livsstil
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Når vi tænker på succesfulde børn, forestiller vi os ofte topkarakterer, sportspriser og optagelsesbreve fra universiteter.

Lige nu læser andre også

Men efter at have studeret over 200 forældre-barn-relationer har eksperten Reem Raouda fundet ud af, at ægte succes handler mere om at opfostre børn, der er selvsikre, følelsesmæssigt trygge og forbundet med sig selv og verden omkring dem.

De forældre, der virkelig forstod dette, brugte nogle gange utraditionelle strategier, hvor de prioriterede nysgerrighed, læringsglæde og følelsesmæssig intelligens frem for samfundets forventninger. Her er ni ting, de gjorde anderledes fra starten:

1. De arbejdede med sig selv

I stedet for at fokusere på, hvordan deres børn reagerede i udfordrende situationer, forstod disse forældre, at deres egen adfærd påvirkede barnets evne til at håndtere modgang. De viste mental og følelsesmæssig styrke ved at være bevidste om, hvordan de håndterede stress foran deres børn.

2. De sagde ikke altid 'Godt klaret!'

I stedet opmuntrede de til refleksion med sætninger som: 'Du kan være stolt af dig selv' eller 'Du har arbejdet hårdt på det - hvordan føles det?'.

At sige 'godt klaret' kan skabe afhængighed af ydre anerkendelse. Disse forældre fokuserede i stedet på at opbygge barnets indre motivation.

3. De prioriterede relationen til barnet

Gennem kvalitetstid, aktiv lytning og fælles oplevelser fik de deres børn til at føle sig værdsatte, trygge og forståede. Det gav dem selvtillid til at tage chancer og udvikle sig.

4. De straffede ikke deres børn

I stedet for straf, der kan skabe vrede og afstand, lod de naturlige konsekvenser være læringsmuligheder. Hvis et barn glemte at lave lektier, måtte de forklare det til læreren - en mulighed for at lære ansvar og problemløsning.

5. De belønnede ikke gode karakterer

I stedet for at give belønninger for høje karakterer fokuserede de på at fremme en kærlighed til læring. De gjorde det klart, at karakterer ikke definerer barnets værdi.

6. De værdsatte spørgsmål mere end svar

De opmuntrede børnene til at spørge 'hvorfor' og 'hvordan' i stedet for blot at acceptere de rigtige svar. Dette udviklede nysgerrighed og selvtillid til at udfordre normer - vigtige egenskaber for fremtidige ledere.

7. De lod deres børn undervise dem

Når barnet forklarede en matematikopgave eller en yndlingsleg, følte de sig betydningsfulde. Ved at lade barnet tage styringen, viste forældrene respekt for deres evner og styrkede deres selvtillid.

8. De gjorde læsning til en daglig vane

Læsning var ikke en pligt - det var en naturlig del af hverdagen. Om det var godnathistorier eller romaner en søndag eftermiddag, blev læsning en kilde til kreativitet og læringsglæde.

9. De lærte deres børn at omfavne følelser

De så følelser som værdifulde, og ikke som noget, der skulle ignoreres. Hvis barnet var ked af at tabe et spil, sagde de måske: 'Jeg kan se, hvor meget det betyder for dig. Det er hårdt at tabe noget, man går op i'.

Denne anerkendelse hjalp barnet med at bearbejde følelser og opbygge modstandsdygtighed. Denne tilgang hjalp også børnene med at blive selvstændige, følelsesmæssigt stærke og nysgerrige, hvilket alt sammen er vigtige faktorer for succes i livet.

Anbefalet til dig