En ekspert har gjort det klart, at hvis et barn skal have succes, er der især én færdighed, der er nødvendig.
Lige nu læser andre
De fleste lærer aldrig formelt, hvordan læring egentlig fungerer, men får undervejs i livet indtryk af, hvad det vil sige at være ‘klog’, hvad der er værd at vide, og hvordan man bør lære.
Men der er en udfordring ved en opvækst og skolegang, hvor det at kende de rigtige svar er i centrum: Livet kommer sjældent med klare løsninger. Når der opstår en form for usikkerhed, bliver mange børn derfor handlingslammede.
Gennem 15 års forskning som professor ved en handelshøjskole har Bidhan Parmar undersøgt, hvordan succesfulde mennesker håndterer komplekse problemer uden en trin-for-trin-vejledning.
Han har konkluderet, at evnen til at tage kloge beslutninger i usikre situationer er en yderst værdifuld færdighed – og noget, børn bør lære så tidligt som muligt. Det skriver CNBC.
At lære børn at rumme usikkerhed
Læs også
I over et årti har Parmar hver sommer designet en temabaseret skattejagt til sine døtre, niece og nevø under familiens strandture. Det minder om en kombination af en Escape Room og en skattejagt, hvor opgaverne skal løses uden mange instruktioner – og med en stor mængde forvirring og usikkerhed.
Et eksempel kunne være en pose med vingummier, som på overfladen ikke ser ud som andet end slik. Børnene skal selv opdage, at farvernes antal måske gemmer på et kodeord. De tæller farverne – f.eks. to lilla, fire blå, tre gule, én grøn osv.
Derefter kan de finde bogstaver ud fra rækkefølgen i farvernes navne – og til sidst danne et nyt ord, der fører dem videre i opgaven. Tidligere blev børnene hurtigt frustrerede: ‘Vi sidder fast! Fortæl os svaret’. Derefter spiste de vingummierne og gav op. Nu er de blevet nysgerrige og prøver sig frem.
De lærer, at det ikke handler om altid at kende svaret, men om at blive ved med at arbejde med problemet, teste nye idéer, lære af fejl og samarbejde. Den type tankegang er med til at opbygge modstandskraft – en vigtig egenskab, når børn senere skal tackle livets store udfordringer.
Når forældre omfavner usikkerhed, følger børnene med
Læs også
Hvis børn skal lære at føle sig trygge i usikre situationer, kræver det, at forældrene viser vejen:
- Tvivl skal ikke undertrykkes: Børn skal vide, at det er i orden ikke at kende svaret med det samme eller have blandede følelser. Ros bør gives for indsatsen, og ikke kun resultatet. Tvivl viser, at noget vigtigt er i spil.
- Fokus på idéer frem for svar: Når forældre løser problemer for hurtigt, fratager de børnene muligheden for at udvikle vigtige færdigheder. I stedet bør de stille spørgsmål som: ‘Hvad kan du prøve?’ eller ‘Hvad tror du ville ske, hvis…?’.
- Vis hvordan voksne tager beslutninger: Del gerne egne vanskelige valg, hvis det er passende. Gennemgå tankegangen bag beslutningen og vis nysgerrighed i stedet for panik.
- Giv plads til leg – i alle aldre: Kreative aktiviteter som musik, billedkunst eller teater giver børn mulighed for at udtrykke sig og forstå konsekvenserne af deres valg i trygge rammer.
- Skab sunde vaner: Trætte hjerner reagerer hurtigere med stress. Nok søvn, god kost, bevægelse og stærke relationer hjælper børn med at bevare roen i pressede situationer.
En sommerlig skattejagt løser ikke alt, men hver gang børnene går fra ‘Vi giver op’ til ‘Lad os prøve noget andet’, styrker de deres mentale robusthed. Og hver gang de ser en voksen håndtere usikkerhed med ro, lærer de selv at gøre det samme.