Supermarked vil give kontant belønning for dette.
Lige nu læser andre
En ekstra krone i kassen kan blive dyrt for butiksbranchen.
I Storbritannien er dagligvarekæden Iceland begyndt at belønne kunder, der angiver butikstyve, men i Danmark møder idéen massiv skepsis.
Hos Iceland får kunder ét pund – knap ni kroner – sat ind på deres loyalitetskort, hvis de fanger en tyv på fersk gerning og melder det.
Bestyrelsesformand Richard Walker forklarer, at tiltaget skal dæmme op for en kraftig stigning i butikstyverier i Storbritannien.
Men i Danmark vil supermarkedskæderne ikke kopiere idéen, skriver TV 2.
Læs også
Coop, som står bag bl.a. SuperBrugsen og Kvickly, afviser blankt. Sikkerhedschef Charlie Kragdahl advarer:
“Hvis man skal have kunder til ligesom at stikke hinanden og anklage hinanden for at stjæle, så kommer vi ud på et skråplan.”
Heller ikke hos Salling Group, der driver Føtex og Bilka, er der opbakning.
Her understreger pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen, at man går langt for at komme tyverier til livs – men ikke den vej.
Brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd (DSK) peger på, at det britiske tiltag afslører den desperation, der hersker i detailhandlen.
Læs også
Direktør Jannick Nytoft kalder butikstyverier en kæmpe udfordring og henviser til, at der i 2024 blev stjålet for mindst 2,3 milliarder kroner i Danmark.
Butiksdetektiv Jan Mikkelsen mener, at forslaget kan give bagslag.
Hvis kunder fejlagtigt anklager hinanden, kan butikkerne miste loyale handlende for altid.
I stedet sætter danske supermarkeder deres lid til professionelle detektiver, overvågning og tekniske løsninger – ikke til, at kunderne leger politi.