Julen er nu bag os.
Det betyder, at de mange gode smørtilbud, som højtiden er kendt for, ikke længere er hverdag i de danske dagligvareforretninger.
Niels Jensen, der er tidligere direktør for Mærkevareleverandørerne, mener ikke, at supermarkedernes intense priskrig er smart i længden.
Han påpeger, at de faste kampagner kan ende med at betyde, at kunderne planlægger deres indkøb efter dem.
"Det er ikke sundt, at vi er nået til et punkt, hvor tilskuddene er så store, som de er, og man får så store prisgab mellem kampagne- og hyldepris. Det er meget ekstremt i Danmark," fortæller han til Retailnews.dk ifølge B.T.
Mangler du en airfryer til vinterens madlavning?
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
Forbrugernes jagt på de bedste priser har ført til intense priskampe blandt supermarkederne.
Selvom det kan tiltrække kunder på kort sigt, advarer Niels Jensen om, at det kan skade både butikkerne og leverandørerne på længere sigt.
Han opfordrer til, at både detailkæder og leverandører finder andre måder at konkurrere på end bare store rabatter på faste tidspunkter.
Danskerne foretrækker det
For Coop, som er en af de største dagligvarekoncerner i Danmark, har de seneste år ikke været noget at råbe hurra for.
I 2022 lød underskuddet i driftsresultatet på et større minus end 700 millioner kroner, og det samme gjorde sig gældende for 2023.
Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop, erkender da også, at han godt kan følge advarslen om de vilde kampagner:
"Man kan bestemt godt argumentere imod disse elevator-priser, men kendsgerningen er, at det er sådan kunderne foretrækker det i Danmark," siger han.
Selvom Coop har lidt økonomisk, ser det ikke ud til, at de vil stoppe med at deltage i priskrigene. Jens Juul Nielsen forklarer, at de fortsat vil fokusere på på, hvad kunderne vil have.
Debatten om supertilbud på for eksempel smør viser, hvor svært det er for supermarkederne at balancere mellem at tiltrække kunder og sikre en sund forretning.
Hvordan det hele ender, er endnu usikkert.
Det står klart, at supermarkederne må finde en balance, der både gør kunderne glade og holder økonomien i skak. For nu ser det ud til, at kampen om de bedste tilbud fortsætter.