Kritik hagler ned over stor møbelkæde: "Snyder kunderne"

Af: Alberte B. C.

|

02/12/2024

Nyheder
Foto: Google Maps
Er dine møbeltilbud ægte eller snyd?

Lige nu læser andre også

Har du nogensinde undret dig over, om de gode tilbud, du ser i butikkerne, virkelig er så gode, som de ser ud til?

I møbelbranchen stilles der nu skarpt på praksisser, som flere kalder vildledende – og eksemplerne er mange.

Et af de mest omdiskuterede tilfælde denne Black Friday kommer fra Ilva, hvor en elevationsseng blev markedsført med en imponerende besparelse på 12.499 kroner fra en oprindelig pris på 19.998 kroner. Det skriver B.T.

Problemet?

Dokumentation viser, at sengen adskillige gange siden juli har været solgt til præcis samme pris, 7.499 kroner, som blev fremhævet som et Black Friday-tilbud.

"Helt grotesk"

Direktør i Daells Bolighus, Brian Seemann Broe, har længe kritiseret, hvad han kalder en udbredt tendens i møbelbranchen.

"Jeg har personligt ikke lyst til at være en del af en branche, som snyder kunderne," siger han.

Han peger på, at praksisser som disse skaber et uigennemskueligt marked og undergraver forbrugernes tillid.

Hos Forbrugerrådet Tænk er man enig i kritikken.

Cheføkonom Morten Bruun Pedersen kalder det manipulerende, når butikker genbruger de samme priser som tilbud over en længere periode og tilføjer ekstra kampagnemærkater under begivenheder som Black Friday.

"Så ved man ikke som forbruger, hvad der er ægte tilbud, og hvad der ikke er," siger han.

Ilvas forsvar

Ilva afviser kritikken og understreger, at de overholder lovgivningen.

Til Detailwatch har kæden tidligere forklaret, at deres tilbud oplyser besparelser både i forhold til normalprisen og den laveste pris de seneste 30 dage.

Men eksemplet med elevationssengen rejser spørgsmålet:

Er det tid til bedre regulering af branchen, så kunderne ikke skal gætte sig til, hvad der er et reelt tilbud?

Herunder ses sengen, der er tale om:

Foto: Screenshot fra Ilvas hjemmeside

Anbefalet til dig