En fatal netbank-fejl rammer flere og flere danskere.
Lige nu læser andre
Langt de fleste danskere har enten selv oplevet det eller kender nogen, der har.
En mærkelig besked. Et opkald, der ikke føltes helt rigtigt. Et klik, man senere fortryder.
Netbanksvindel er ikke bare en digital trussel – det er en ubehagelig og personlig oplevelse, der kan sætte sig dybt i både nerver og økonomi.
Nye tal viser nu, at svindlerne bliver mere målrettede og snedige, og de penge, de får fingrene i, bliver kun større.
Ifølge Finans Danmark lykkedes det de kriminelle i første halvår af 2025 at hive i gennemsnit over 40.000 kroner ud af hver sag, hvor svindlen gik igennem.
Læs også
Det er en markant stigning sammenlignet med sidste halvår af 2024, hvor gennemsnittet lå på 27.000 kroner.
Manipulerer ofrene til selv at åbne op
Baggrunden for stigningen skyldes en ny taktik, hvor ofrene i stigende grad selv bliver lokket til at fjerne sikkerhedsgrænser i deres netbank og overføre flere mindre beløb til forskellige konti.
På den måde undgår svindlen at blive opdaget med det samme.
Michael Busk-Jepsen, underdirektør i Finans Danmark, advarer om udviklingen:
“Det er en dårlig nyhed, da det vidner om, at de kriminelle desværre i stigende omfang lykkes med en ny strategi, der går på at overtale ofrene til at fjerne det maksimale loft ved straksoverførsler og til at overføre flere mindre beløb til forskellige konti i forskellige pengeinstitutter”.
Læs også
Han forklarer, at svindlerne ofte har forberedt ofrene og fortalt dem præcis, hvad de skal sige til bankens kundecenter for at få ændret overførselsgrænser.
I nogle tilfælde har svindlen strakt sig over flere dage for at undgå daglige loftsgrænser.
Telefonopkald er stadig den største fælde
Den mest udbredte metode kaldes vishing. Her ringer svindlerne og udgiver sig for at være fra banken eller politiet. De presser og manipulerer modtageren til at give adgang til deres netbank eller foretage overførsler selv.
Michael Busk-Jepsen har et klart råd til danskerne:
“Det bedste råd, jeg kan give er, at man altid dobbelttjekker tvivlsomme opkald eller beskeder ved selv at tage fat i banken eller politiet gennem de officielle telefonnumre”.
Læs også
I første halvår af 2025 blev der registreret 2.213 sager om netbanksvindel. Det er færre end i sidste halvår af 2024, hvor tallet lå på 3.361, men de samlede tab er alligevel vokset.
I alt lykkedes det svindlerne at få fingre i næsten 45,9 millioner kroner ud af de 78,5 millioner, de forsøgte at svindle sig til.