Der er ingen tvivl om, at det er nogle hårde år i bilbranchen.
Omstillingen til elbiler har sat store krav til producenterne, og øget konkurrence fra nye producenter - blandt andet de kinesiske mærker, der gør et alvorligt kup-forsøg på titlen som elbilskonge i Europa - gør det svært for mange at skabe gode resultater.
Seneste udvikling om Saab-mærket i Sverige understreger endnu engang branchens skrøbelighed, for i Trollhättan, der engang var synonym med Saabs ikoniske biler, står fabrikslokalerne nu stille.
Det skriver TV 2 Norge.
13 år efter den historiske Saab-konkurs har de sidste 20 ansatte hos NEVS, selskabet der overtog resterne, modtaget beskeden om opsigelse. Alt tyder på, at NEVS går samme vej som forgængeren.
Da Saab lukkede dørene kort før jul i 2011, markerede det Sveriges største konkurs med omfattende konsekvenser for lokalsamfundet i Trollhättan.
Konkursboet blev efterfølgende købt af svensk-kinesiske NEVS (National Electric Vehicle Sweden), der lovede ny energi og en fremtid baseret på elbiler. Planerne var store, men finansieringen fulgte ikke med ambitionerne.
Optimismen fik dog et løft i 2019, da det kinesiske konglomerat Evergrande trådte ind som ejer med store investeringer og løfter om at genoplive produktionen.
Milliarder skulle skyde nyt liv i fabrikken og sikre Trollhättans position på bilkortet. Den eufori blev kortvarig, for i 2021 afslørede Evergrandes massive økonomiske problemer, og pengestrømmen til NEVS blev skåret over. Siden har der været utallige forsøg på at finde en køber, men uden held. Evergrandes kollaps i januar i år, med en gæld på 2.000 milliarder kroner, lukkede det sidste håb.
De seneste år har været præget af gradvis nedtrapning.
Sidste år mistede 320 ansatte deres arbejde, og nu forlader de sidste 20 fabrikken, som igen står tom.