Brændstofpriserne er ikke det eneste, der ændrer sig.
Lige nu læser andre
Det har længe været dyrt og besværligt at være ejer af en benzin- eller dieselbil.
Ved overgangen til 2025 blev en tidligere politisk aftale sat i værk, og det betød højere priser, når bilen skulle tankes op.
Samtidig har elbilerne fortsat haft fordel af særlige afgiftsfritagelser og andre økonomiske fordele.
En planlagt afgiftsstigning blev dog for nylig droppet, hvilket har gjort det endnu mere attraktivt for mange at vælge el, når den næste bil skal købes.
Men nu er der også nyt, som kan glæde de mange danskere, der stadig kører på benzin eller diesel.
Læs også
Nye regler skal styrke konkurrencen
Fra den 1. december 2025 blev det ulovligt for brændstofselskaber at offentliggøre vejledende priser forud for prisændringer.
Hidtil har selskaberne kunnet justere deres priser i takt med konkurrenternes, hvilket ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ført til mindre priskonkurrence.
Det skal der nu laves om på, og det glæder erhvervsminister Morten Bødskov.
“Bilen er en uundværlig del af hverdagen for rigtig mange danskere. Men alt for ofte ser vi de samme priser, uanset hvor vi tanker,” siger han og fortsætter:
“Det viser, at konkurrencen på brændstofmarkedet halter. Det koster bilisterne dyrt.”
Læs også
Ministerens mål er, at det nye forbud vil presse selskaberne til at konkurrere mere reelt og give bilisterne bedre priser.
Digital prissammenligning på vej
Det næste tiltag træder i kraft den 1. januar 2026. Her bliver selskaberne forpligtet til at offentliggøre deres aktuelle pumpepriser digitalt.
Derudover skal der stilles en fælles løsning til rådighed, som gør det nemt for bilister at finde de billigste brændstofpriser i nærheden.
Tiltagene har til formål at genskabe noget af den lokale konkurrence, der tidligere prægede markedet, før priserne begyndte at følge én dominerende aktør.
Hvis initiativerne har den ønskede effekt, kan en husstand med to biler ifølge beregninger spare op til 2.000 kroner om året på brændstof.
Læs også
Særligt for de danskere, der ikke er hoppet med på elbilsbølgen, men stadig er afhængige af benzin eller diesel, er der håb om, at det igen kan betale sig at shoppe rundt – nu med bedre værktøjer og mere gennemsigtighed i markedet.