Som bilist i Danmark skal man hele tiden være på dupperne.
Det gælder både, når man bevæger sig rundt i trafikken, men også når der indføres nye regler. Hvis man sover lidt i timen risikerer man i hvert fald, at hammeren pludselig falder.
Desværre er der mange tusinde danskere, der har måttet lære det på den hårde måde.
Sådan skriver KøbenhavnLIV.
30 millioner kroner i bøder
Tilbage i oktober 2023 blev der indført miljøzoner i de danske storbyer, og det har sidenhen vist sig, at flere nok ikke har været bekendt med reglerne fra start.
Alene i København er næsten 10.000 køretøjer - nærmere bestemt 9.681 - blevet opdaget i at køre i en miljøzone uden det nødvendige partikelfilter.
Tiltaget blev iværksat med det primære formål at reducere luftforureningen i Danmarks største byer, men det har også haft en positiv økonomisk effekt.
De tusindvis af bøder, der er blevet udstedt i løbet af det første år, har samlet set genereret omkring 30 millioner kroner til Miljøstyrelsen.
Styrelsen har ansvaret for at overvåge og sikre, at reglerne i miljøzonerne overholdes, og bøderne bliver opkrævet, når køretøjer uden partikelfilter bevæger ind i de regulerede områder.
For bilejere uden partikelfilter er der mulighed for at eftermontere et filter og dermed undgå bøder.
I løbet af den første måned efter forbuddet trådte i kraft, var der en markant stigning i antallet af registrerede overtrædelser.
Hele 2.357 køretøjer blev opdaget og modtog en bøde i oktober. Siden da er antallet af ulovlige indkørsler faldet markant - med kun 359 registrerede tilfælde i august.
Så store er bøderne
Bødestørrelsen varierer afhængigt af køretøjstype.
Personbiler uden det nødvendige partikelfilter får en bøde på 1.500 kroner, mens lastbiler og busser kan pålægges bøder på op til 12.500 kroner.
For at identificere overtrædelser anvendes både stationære og mobile kameraer, som scanner køretøjernes nummerplader.