Nyheder24.dk
Forside Nyheder Skal du betale for TV2? Ny strategi peger på en...

Skal du betale for TV2? Ny strategi peger på en fremtid bag betalingsmur

TV2
Shutterstock

2030-strategi peger på egenbetaling.

Lige nu læser andre

TV 2 skruer markant op for ambitionerne i sin nye 2030-strategi.

Fremover skal langt flere danskere betale for at få adgang til stationens indhold, og målet er klart: 1,5 millioner TV 2 Play-abonnenter inden udgangen af årtiet.

Strategien, som blev præsenteret for mere end 1.200 medarbejdere i Odense, skal gøre TV 2 til danskernes foretrukne public service-medie i en tid, hvor streamingtjenester dominerer medielandskabet.

Planen markerer samtidig et tydeligt skifte væk fra det traditionelle flow-tv og over mod en digital betalingsmodel.

“Personlig public service”

Kernen i den nye plan er visionen om “personlig public service”.

Læs også

Dette oplyser Meremobil.dk.

TV 2 vil tilbyde mere skræddersyet indhold og individualiserede anbefalinger på tværs af platforme.

Ifølge direktør Anne Engdal Stig Christensen handler strategien om at placere TV 2 der, hvor danskerne allerede er – på mobilen, tabletten og de digitale tjenester.

TV 2 kalder planen både ambitiøs og offensiv.

Strategien er bygget op omkring fire hovedspor: at målrette indhold efter livsfaser, gøre oplevelsen mere personlig, styrke partnerskaber omkring Play og løfte hele organisationen digitalt.

Betaling bliver centralt

Læs også

De nye målsætninger sætter tydeligt fokus på den betalende del af seerne. I 2030 skal otte ud af ti danskere være i kontakt med TV 2 hver uge, mens 1,5 millioner forventes at betale for Play.

Samtidig skal det daglige gennemsnitlige forbrug på platformen stige fra 14 til 20 minutter.

Strategien afløser 2025-planen TV 2 Play til alle, hvor målet var 1,3 millioner abonnenter i 2025.

TV 2 har ikke oplyst, om det mål blev nået, men de nye ambitioner tyder på, at væksten fortsat er afgørende for stationens økonomi.

Et dyrere fællesskab

Strategien præsenteres som et forsvar for public service i en digital tid, men den peger også på en fremtid, hvor langt mere af TV 2’s indhold ligger bag en betalingsmur.

Læs også

Hvor seerne tidligere kunne tænde for TV 2’s kanaler gratis gennem antenne eller tv-pakker, skal de i fremtiden i stigende grad logge ind – og betale.

TV 2 kalder det et nødvendigt skridt for at sikre kvalitet og relevans. For seerne betyder det, at adgangen til dansk public service i højere grad bliver et spørgsmål om abonnement.

Ads by MGDK