Du kan nå det endnu.
Lige nu læser andre
Det tog ikke mere end nogle minutter før sidste års midler i puljen til omstilling af tung transport var væk.
I år er støttekronerne mere end fordoblet til 352,5 mio. kr., og derfor er det virkelig værd at sidde klar for de vognmænd, der gerne vil flytte deres forretning i en mere bæredygtig retning, når puljen åbner i dag klokken 10.
Virksomheder kan søge op til fire millioner kroner i tilskud fra puljen, der som noget nyt også giver mulighed for at få støtte til leasing af ellastbiler.
“Der er ingen tvivl om, at mange vognmænd for alvor har fået øjnene op for, hvor vigtigt det kan være for deres forretning at skifte til el,” siger Ellen Trolle, der er direktør i Norlys’ ladeforretning, og fortsætter:
“For mange er det dog stadig en barriere for at tage springet, at skiftet er forbundet med store investeringer i både ellastbiler, der er flere gange dyrere end en traditionel lastbil, men også ladeinfrastruktur. Derfor er der heller ingen tvivl om, at rigtig mange vognmænd vil sidde klar og sende deres ansøgning afsted, så snart puljen åbner.”
Læs også
Puljen til den grønne omstilling af tung vejtransport lukker officielt for ansøgninger 30. september klokken 15.
Flere penge end oprindeligt afsat
Regeringen og et bredt flertal af Folketinget valgte i april at fremrykke puljemidlerne, sådan så der i år er 352,5 mio. kr. i puljen.
Det skete efter, at Norlys sammen med andre aktører i branchen af flere omgange har presset på for at få flere midler hurtigere ud og gøre en forskel på elektrificeringen af sektoren. .
Helt konkret har Norlys peget på, at der kunne findes et større millionbeløb i de ubrugte midler til at bygge ladeparker til ellastbiler.
Her har branchen – herunder Norlys – nemlig indgået aftaler med Vejdirektoratet om at drive udrulningen af de første fem ladeparker og dermed sparet staten for den udgift.
Læs også
“Den tunge transport er en nøgle til at nå klimamålene, og derfor investerer Norlys som en af de største ladeoperatører massivt i at opbygge et landsdækkende ladenetværk til ellastbiler. Vi er allerede kommet langt, men vi skal have endnu flere lastbiler ud at køre på el på de danske veje, hvis vi for alvor skal holde tempoet oppe under udviklingen,” siger Ellen Trolle.
Norlys driver i dag tre ladepladser til lastbiler fordelt på hele landet, men forventer inden året er omme at have øget det antal til 10.