Det er ikke længe siden, at der blev sat kameraer op på Storebæltsbroen, så det ville koste dyrt at have en for tung højrefod.
Fartkontrollen på broen, som skulle have været en glidende overgang til digital overvågning og automatisk bødeudstedelse, har dog vist sig at være mere kompliceret end først antaget.
Det er nemlig ikke politiet, men Sund og Bælt, der har ansvaret for den nye fartkontrol, og de er stødt ind i uventede udfordringer.
Det skriver Ekstra Bladet via TV 2 Øst.
Ændringen betyder, at når en bilist overskrider hastighedsgrænsen, registreres overtrædelsen ikke direkte i politiets systemer. I stedet lander den i Sund og Bælts system, hvorfra en manuel anmeldelse skal sendes til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Herfra er det politiets opgave manuelt at behandle anmeldelsen og afgøre, om der skal udstedes en bøde.
"Det skyldes, at politiet ikke på nuværende tidspunkt kan integrere fartkameraerne i deres system", lyder meldingen fra Sund og Bælt til TV 2 Øst.
Det var aldrig meningen, at det skulle være sådan, da det oprindeligt blev annonceret, at overtrædelser automatisk ville resultere i en bøde sendt direkte til overtræderens e-Boks.
Til trods for disse tekniske vanskeligheder har politikredsen modtaget 31 anmeldelser for hastighedsovertrædelser på broen.
Det viser, at bilister stadig risikerer bøder for at køre for stærkt. Fartkontrollen på Storebæltsbroen er et eksempel på, hvordan teknologiske udfordringer kan påvirke implementeringen af tilsyneladende simple systemer.