Hvem tør man stole på, når det gælder familiens ferieplaner? I Epinions nye undersøgelse ’Sådan Rejser Danskerne 2019’ svarer danskerne, at det kun er familie og venner, de lytter mere til end rejsebureauer og turistorganisationer. Længere nede på listen finder man guidebøger samt rejseportaler som Expedia, Momondo m.v.
Det skriver Denoffentlige.dk.
Hos Danmarks Rejsebureau Forening mener man, at de rejsende stadig sætter pris på bureauernes service og faglighed.
”Det klassiske rejsebureau – både on- og offline – har sin berettigelse i sin faglighed og erfaring, og de rejsende ved, at der følger rådgivning med flybilletterne, når de bestiller gennem disse formidlere. Overordnet set har danske rejsebureauer i de senere år klaret sig virkelig godt, og de er fulgt med forbrugernes behov. Således er rejsebranchen i dag kendt for smidige bookinger, gode nicheprægede produkter, man ikke bare selv kan stykke sammen og en høj grad af tilgængelighed, hvis der skulle opstå spørgsmål”, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, og fortsætter:
”Desuden er gammeldags og mere analoge dyder som det personlige rejsemøde også ved at være en trend, og det nyder rejsebureauerne godt af. Og så må man heller ikke glemme, at flere og flere har fundet ud af, at man faktisk er virkelig godt beskyttet af lovgivningen ved at lade et rejsebureau ordne rejsen og ikke lege rejsebureau selv”.
Påvirkning fra nye kilder
De senere år er danskernes påvirkning fra sociale medier også steget. Det skyldes blandt andet såkaldte ”influenter” på sociale medier som Instagram, der rangerer som det mest populære medie blandt dem, der søger ferieinspiration. Epinions analyse viser dog, at effekten af disse stadig ligger lavt.
Danmarks Rejsebureau Forenings medlemmer er generelt meget positivt indstillet over for influenter, men de fleste bruger dem ikke i nævneværdig grad. En af forklaringerne er, at rejsebureauerne finder det uigennemsigtigt, hvad de får for investeringen, og at pris og afkast ikke hænger sammen på trods af de store mediekanaler, som influenterne udgør.
”Influenter kan vække en indledende interesse, men Epinions analyse viser, at danskerne stadig har brug for mere information, inden de pakker kufferten og bestiller rejsen. Skal samarbejdet mellem bureauer og influenter fungere, skal virksomhederne have et klart billede af, hvilken målgruppe de kan nå via influentens kanaler, og her oplever rejsebranchen stadig, at markedet for influenter er for umodent. Her er alt for ofte fokus på kvantitet frem for kvalitet”, fortæller Lars Thykier.
De 15 mest benyttede inspirationskilder ifølge undersøgelsen:
1. Anbefalinger fra familie og venner
2. Rejsemålets eller rejsemålets turistorganisations officielle hjemmeside
3. Rejsebureauer (fysisk eller online)
4. Guides/rejsebøger
5. Rejsewebsider og rejseportaler
6. Artikler i aviser og magasiner
7. Sociale medier som Instagram og Facebook
8. Annoncer på nettet
9. Brugeranmeldelser på fx TripAdvisor
10. Online nyhedsbreve
11. Trykt materiale om rejsemålet
12. Rejseblogs
13. Tv- og radioreklamer
14. Rejsemesser
15. Andet