Sandheden om koffein: Sådan påvirker kaffe egentlig din krop

Af: Ida Hansson

|

18/02/2023

Sundhed
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hver dag, rundt om i verden, indtages 2 milliarder kopper. Men hvad sker der egentlig, efter du har slugt den første mundfuld?

Mest læste i dag

Kaffe. Flydende guld. Den med alle de psykoaktive egenskaber. Engang brugt af sufi-mystikere som en hjælp til koncentration under religiøse ritualer, er det nu en af ​​de mest allestedsnærværende drinks på planeten: vi kommer igennem omkring 2 milliarder kopper om dagen.

Det er også en af ​​de mest værdsatte drikke. En særlig eftertragtet blanding, Black Ivory, som er produceret ved at tilskynde elefanter til at fordøje arabicabær, sælges for mere end 16.000 kroner pr. kilo, mens kaffefremstillingsmesterskaber tiltrækker tusindvis af tilskuere.

Men hvad gør det egentlig ved dig? Du har måske en vag idé om, at koffein vækker dig, ødelægger din søvn og kan hjælpe på sportslige præstationer, men ved du, hvor meget du kan drikke sikkert?

I betragtning af, at en typisk americano indeholder mere end 100 biologisk aktive ingredienser ud over koffein, hvad ved du så om det stof, du indtager to eller tre gange om dagen? Hvad sker der inde i din krop, når du snupper en dobbelt espresso om morgenen?

Virkningerne kan begynde, før du overhovedet tager en slurk. Bare det at indånde duften af ​​kaffe kan forbedre hukommelsen og stimulere vagtsomhed, ifølge en undersøgelse fra 2019 af 80 18- til 22-årige. Det skriver The Guardian.

En anden undersøgelse fra 2018 viste, at forsøgspersoner klarede sig bedre i test af analytisk ræsonnement efter en snert af den sorte drik.

Når det er sagt, foreslog forskerne i 2018-undersøgelsen, at effekten sandsynligvis havde et placebo-element, hvor forventningen om forbedret ydeevne viste sig i det mindste delvist ansvarlig.

"Der er en chance for, at brugen af ​​ethvert kosttilskud vil have en placebo-effekt. Mange forskere bruger tilfældige, dobbeltblindede, placebo-kontrollerede forsøg til at forsøge at udelukke det. Og hvis man ser på nogle af de højere dosis koffein studier, og når de er blevet sammenlignet med placebo, ser vi stadig en præstationsfremmende effekt af koffein," siger Dr. Mike T Nelson, en forsker og præstationsspecialist, der for nylig var med til at skrive International Society of Sports Nutritions holdning til kaffe.

Koffein virker som et centralnervesystemstimulerende middel - gør dig mere opmærksom og fokuseret, men potentielt også mere irritabel og angst. Det hele har at gøre med din krops adenosin-receptorer, som hjælper med at regulere din puls, blodgennemstrømning og søvn-vågen-cyklusser.

Koffein kan i den grad også forbedre dine præstationsevner.

En undersøgelse fra 2020 af amatørcyklister viste, at kaffe forbedrede ydeevnen med i gennemsnit 1,7 %. Det lyder måske ikke af meget, men det er en stor ting for selv moderat konkurrencedygtige atleter. En ældre britisk undersøgelse rapporterede en dosisrelateret forbedring i test af reaktionstider, hukommelse og visuel-rumlig ræsonnement blandt kaffedrikkere.

Anbefalet til dig