Mobiltelefonen er blevet en uundværlig del af hverdagen, men med den følger også en øget risiko for overvågning. Flere apps indsamler enorme mængder data og deler dem med tredjeparter. Men hvilke apps er de mest invasive?
En undersøgelse foretaget af Nsoft og offentliggjort af PC Mag afslører, hvilke apps der samler flest data. Listen er baseret på rapporter fra den amerikanske Apple Store. Det skriver Ouest-france.
De største datasyndere: Facebook, Instagram og Threads
Sociale medier topper listen. "Disse apps deler 68,6 % af dine personlige data med tredjeparter, ofte til målrettet reklame. Det er den højeste andel på hele vores liste," forklarer Marin Marinčić fra Nsoft.
Det professionelle netværk LinkedIn indsamler imponerende 74,3 % af brugerdata, herunder billeder, lydfiler og kontaktoplysninger som e-mail og adresser. "LinkedIn deler desuden mere end 37 % af disse data med andre enheder," bemærker undersøgelsen.
Amazon: Kundedata som handelsvare
E-handelsgiganten Amazon bruger 25,7 % af brugernes data til at forbedre shoppingoplevelsen, men en lige så stor andel anvendes til reklameformål. Dog sendes kun 5,7 % af dataen videre til tredjeparter – en af de laveste andele på listen.
YouTube: Underholdning med en skjult pris
YouTube anvender 65,7 % af dine data, inklusiv betalingsoplysninger og bruger-id'er, mens 31,4 % deles med eksterne virksomheder. Prime Video og Spotify gør også brug af store mængder data, men med en lavere andel af datadeling.
Andre apps at være opmærksom på
Blandt andre apps på listen finder vi X (tidligere Twitter), Uber Eats, PayPal, Uber og Google. Google Maps og Snapchat ligger på 13. pladsen, mens TikTok følger efter som nummer 14.
Overraskende datasyndere
Ikke kun sociale medier er datahungrende. Populære spil som Roblox og Candy Crush, datingappen Tinder og sprogassistenten Duolingo indsamler også store mængder data.