At sætte sig bag rattet giver frihed - men hvornår bliver det en risiko?
Spørgsmålet om, hvorvidt ældre bilister bør gennemgå hyppigere helbredstjek, deler vandene i både EU og befolkningen.
Mange nægter at opgive bilnøglerne, mens statistikker viser, at alderen kan påvirke både reaktionstid og køreevner. Det skriver mediet Onet.pl.
Alder eller helbred – hvad betyder mest?
Trafikpsykolog Andrzej Markowski mener ikke, at alder alene er afgørende for, om en person kan køre bil sikkert:
"Jeg har for nylig undersøgt en professionel chauffør, der er 85 år gammel, alle funktioner bevaret, han klarede sig meget godt. Samme dag undersøgte jeg en 55-årig, og det viste sig, at han ikke længere var i stand til at køre bil. Vidtgående ændringer, dårlig orientering, forsinkede reaktioner."
EU har tidligere diskuteret et forslag om, at bilister over 70 år skulle have kortere gyldighedsperioder på deres kørekort og gennemgå obligatoriske lægetjek.
Forslaget blev dog afvist med den begrundelse, at det ville være diskriminerende.
“Ingen skal tage mit kørekort!”
For nogle ældre bilister er tanken om at opgive kørekortet utænkelig.
"Hvis nogen prøvede at tage mit kørekort fra mig, ville jeg blive rasende!" siger 71-årige Maria, der hvert år kører over 10.000 km i sin Nissan.
Selvom offentlig transport er gratis, frister det hende ikke:
"Jeg foretrækker at starte bilen frem for at slæbe mig gennem byen med tunge indkøbsposer."
Flere ældre involveret i ulykker
Sidste år var bilister over 60 år ansvarlige for 3.551 ulykker, mens unge mellem 18 og 24 år stod bag 3.059.
Samtidig er antallet af ulykker blandt unge faldet, mens det er steget blandt de ældre.
Hvornår er det tid til at stoppe?
For mange ældre chauffører kommer erkendelsen sent – ofte først efter en ulykke eller en nærved-hændelse.
Nogle familier griber ind og tager nøglerne, men det skaber ofte konflikter.
“Min far blev fornærmet og truede med at gøre mig arveløs,” fortæller en søn, der måtte tage kørekortet fra sin 84-årige far.
Er selvkørende biler løsningen?
Nogle håber, at teknologien vil løse problemet.
"Men hvem af os lever længe nok til at se det blive hverdag – og hvor mange pensionister har råd til sådan en bil?" spørger en 62-årig kvinde.
Indtil videre er der ingen enighed om løsningen.
Skal ældre testet oftere, eller er det en krænkelse af deres frihed?