Nye krav til disse bilister: Nu skal sygdomme, sindslidelser og misbrug indrapporteres hvis man vil undgå bøder

Af: Mie M.B

|

15/01/2024

Udland
Foto: YouTube
Foto: YouTube
Bilister kan blive retsforfulgt hvis de bliver involveret i en ulykke og ikke har indrapporteret medicinsk tilstand

Lige nu læser andre også

Søvnapnø, epilepsi, glaukom (grøn stær), diabetes eller brug af insulin. Det er blandt andet nogle af de sygdomme og lidelser bilister nu skal til at melde ind, såfremt de ikke ønsker bøder eller retsforfølgelse hvis de skulle ende i et uheld. I en nylig erklæring har Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA) præsenteret betydelige ændringer på måden, hvorpå bilister skal informere om deres medicinske tilstande og sikkerheden bag rattet. Det skriver GBN.

Ifølge DVLA skal bilister nu rapportere enhver medicinsk tilstand eller handicap, der er “væsentlig”, eller hvis deres tilstand er forværret siden kørekortets udstedelse. Dette inkluderer almindelige sygdomme som søvnapnø, epilepsi, glaukom (grøn stær), diabetes eller brug af insulin.

Manglende rapportering kan medføre bøder på op til £1.000 (8,6 tusind kroner), og i tilfælde af ulykker kan bilister retsforfølges, hvis deres medicinske tilstand påvirker deres evne til at køre sikkert.

Ældre bilister, der fornyer kørekortet efter 70 år, skal også informere DVLA om væsentlige helbredsmæssige tilstande.

DVLA har desuden introduceret en selvstændig sektion for "højrisikoforbrydere" i vejledningen om stof- eller alkoholmisbrug eller afhængighed. Selvom begrebet ikke er klart defineret, understreger DVLA, at det refererer til tilstande, der kan føre til skade for patienten, deres familie eller samfund, uanset om de er relateret til afhængighed eller ej.

Mindre ændringer omfatter opdaterede krav for personer med diabetes, præcisering af kravene til glukoseovervågning og ændringer i beskrivelsen af psykiatriske lidelser.

På hjemmesiden GOV.UK er der også gennemført betydelige ændringer i sektionen om "AIDS" for at modernisere sproget og opdatere medicinske standarder for at afspejle de potentielt lave påvirkninger på sikker kørsel.

Endelig har DVLA ændret terminologien fra "samtykke" til "autorisation" og revideret vurderingsmetoderne for personer med kardiovaskulære og neurologiske lidelser, som kan påvirke deres evne til at køre.

Anbefalet til dig