Klimaforandringer ændrer ved naturens adfærdsmønster. Nu tyder nye tal på, at den også er begyndt at rykke på vores forbrugsvaner.
I takt med en stigende miljøbevidsthed og bæredygtig forbrugeradfærd er danskerne i gang med at ændre deres klimaaftryk, og det afspejler sig i dagligvareindkøbene. Kommunikationsdirektør Lars Aarup fra Coop Danmark bekræfter, at danskerne ændrer deres kødvaner. "Frem til 2015 steg vores kødsalg år for år, men siden er kødforbruget stille og roligt faldet," fortæller Aarup til TV2.
Coop oplever en stigning i salget af kylling, som er mindre klimabelastende end oksekød, og en markant vækst i salget af plantedrikke. Danske husstande har allerede reduceret forbruget af okse- og kalvekød siden 2018, viser tal fra Danmarks Statistik.
Butikschef Stephen Eilsø, der har været en del af dagligvarebranchen siden 2009, fortæller også om en tydelig ændring i kundernes præferencer.
"For ti år siden blev plantebaserede varer gemt væk, men nu forsøger vi at få dem op i øjenhøjde, så de fanger kundernes blik.” Den garvede købmand mærker tydeligt en stigende interesse for plantebaserede fødevarer i sin 365discount-butik i København.
"Vi forventer, at salget af plantedrikke stiger 19 til 20 procent i år sammenlignet med forrige år," supplere Lars Aarup og peger på en bæredygtig trend, der ser ud til at fortsætte. Charlotte Louise Jensen, adfærdsanalytiker ved Concito, en grøn tænketank, påpeger, at fødevaresektoren er en af de tre største kilder til CO₂-udledning sammen med transport og bolig.
"Vi kan nedbringe vores CO₂-udledning ved at spise mere plantebaseret, ved at bo mindre og ved at vælge transportformer, som ikke er fossilbaserede," siger Jensen.