Midt i Randers’ travle byliv, hvor busserne ruller forbi og værtshusene åbner dørene allerede tidligt på dagen, har en lokal dagligvarebutik tiltrukket sig myndighedernes opmærksomhed.
En række ubehagelige episoder i Føtex på Dytmærsken har ført til et påbud fra Arbejdstilsynet, som kræver, at butikken skærper indsatsen for at beskytte især de unge medarbejdere mod vold og grænseoverskridende adfærd.
Det skriver TV 2 Østjylland
Ved et tilsynsbesøg i april blev der rapporteret om flere tilfælde, hvor kunder gik langt over stregen.
En kvindelig ansat blev ifølge rapporten udsat for, at en tydeligt beruset mand klappede hende bagi, smilede og sagde “hej hej, smukke”. Manden blev ført ud, men vendte senere tilbage og gentog sin adfærd.
Også andre ansatte har berettet om både fysiske og verbale krænkelser, herunder uønsket berøring og kommentarer om udseende.
Bliver ikke lært op i konflikthåndtering
Arbejdstilsynet vurderer, at den nuværende oplæring og konflikthåndtering ikke er tilstrækkelig, og at de unge medarbejdere ikke får tilstrækkelig instruktion i, hvordan de skal agere over for påvirkede kunder.
Samtidig mangler butikken en systematisk registrering af hændelser, hvilket gør det vanskeligt at forebygge gentagelser. Kun tre hændelser er officielt registreret, fremgår det af tilsynets materiale.
Føtex’ ejer, Salling Group, ønsker ikke at kommentere de konkrete hændelser, men oplyser skriftligt:
“Vi er forfærdede over, hvad vores kollegaer i butikkerne skal gennemleve af dårlig opførsel fra kunder, når de forsøger at passe deres arbejde og yde en god service.”
Selskabet har i samarbejde med fagforeningen HK Handel igangsat tiltag for at fremme en bedre omgangstone i butikkerne.
Fristen for at efterkomme påbuddet er sat til 1. september. Inden da skal butikken dokumentere, hvordan sikkerheden forbedres – i en hverdag, hvor op mod 5000 kunder lægger vejen forbi.