Det er vigtigt at have fokus på din sikkerhed, når du rejser, og det omfatter også ved indtjekning på hotellet.
Lige nu læser andre
Hvis du rejser ofte, har du sikkert allerede tjekket ind på et hotel et væld af gange. På de fleste hoteller foregår indtjekningen på samme måde, så chancen er stor for, at du gør det nærmest på autopilot. Og netop dér ligger problemet, ifølge en sikkerhedsekspert.
Ifølge sikkerhedsekspert Daniel Loo begår mange rejsende den samme fejl under indtjekningen, og den fejl kan ende med at koste dyrt.
Indtjekningen på hoteller foregår typisk på samme måde: Du oplyser dit navn, afleverer dit pas til receptionisten og udfylder nogle formularer. Derefter får du udleveret dit nøglekort i en lille kuvert eller folder, som fungerer som kortholder.
Nogle smider denne kuvert eller kortholder ud med det samme, men mange vælger at opbevare nøglekortet i den under hele opholdet. Og det er netop det, der ikke er så smart, fortæller Loo til The Reader’s Digest.
Hvorfor er det farligt?
Læs også
Personalet på hoteller er nemlig trænet i aldrig at sige værelsesnummeret højt ved indtjekning af hensyn til din sikkerhed. I stedet udleveres nøglekortet ofte i en kuvert, hvor værelsesnummeret er skrevet på.
“Hvis du lader nøglekortet blive i kuverten, og kuverten enten bliver stjålet eller du taber den, kan en person straks se, hvilket værelse du bor på. Og det er farligt,” siger Loo ifølge Metro.
Hvis du f.eks. mister kuverten med nøglekortet udenfor hotellet, giver du en potentiel gerningsmand både navnet på hotellet (som ofte står på kuverten), dit værelsesnummer og adgangskortet til rummet.
Hvordan bør man så opbevare nøglekortet?
Hvis du på din næste ferie får udleveret dit nøglekort i en sådan kuvert eller folder, er det en god idé at smide kuverten ud med det samme.
Læs også
Opbevar nøglekortet samme sted, som du normalt opbevarer dit betalingskort eller kreditkort. På den måde mindsker du risikoen for at miste det og undgår ekstra betaling ved udtjekning.