I år har den svenske model med kollektivaftaler fået særlig opmærksomhed, især på grund af forhandlingerne i foråret, hvor fagforeninger og arbejdsgivere nåede til enighed om en ny "mærkeaftale". Spotify, der tidligere har afvist kollektivaftaler, meddelte tidligere på ugen at de nu står overfor en fyringsrunde på 17%, svarende til cirka 1.500 stillinger globalt. I Sverige berører dette cirka 240 medarbejdere. Det skriver mediet Expressen.
Spotify, der ikke har kollektivaftaler, står over for udfordringer med at håndtere spørgsmål fra berørte medarbejdere, da fagforeningerne ikke har det samme niveau af indflydelse som med kollektivaftaler. Fyringerne har skabt chok og bestyrtelse blandt personalet. Tidligere i år mistede Spotify omkring 600 stillinger, og yderligere 200 blev afskediget om sommeren. Fagforeningerne påpeger, at med kollektivaftaler ville de have haft bedre værktøjer til at forhandle beskyttelse og støtte samt repræsentere de ansatte mere effektivt og give bedre overblik og beskyttelse mod pludselige ændringer.
Spotify hævder dog stadig, at deres betingelser er konkurrencedygtige og giver "lige så gode eller bedre" vilkår end kollektivaftaler. De påpeger, at deres individuelle, differentierede lønsystem ikke er i konflikt med kollektivaftaler, og at de fortsat vil tilbyde konkurrencedygtige lønninger og fordele til deres ansatte.