Budgetsupermarkedet Lidl tager et dristigt skridt for at bekæmpe madspild ved at ændre, hvordan de præsenterer bedst før-datoer på deres mejeriprodukter.
Den tyske detailkæde dropper "sidste anvendelsesdato" på mælk og yoghurt i alle kædens engelske butikker, for at give kunderne mere kontrol over deres forbrug.
Det skriver britiske Express.
Fremover vil kunderne støde på opdaterede mejeriprodukter, der eliminerer den traditionelle "Sidste holdbarhedsdato"-mærkning til fordel for en mere fleksibel "Bedst før"-mærkning.
Denne ændring tillader forbrugerne at bruge deres egen vurdering og sanser til at afgøre, om mælken eller yoghurten stadig er egnet til forbrug.
"Hos Lidl ved vi, at meget god mælk og yoghurt bliver smidt ud på grund af 'Sidste holdbarhedsdato'-datoer. Det giver derfor fuld mening for os at skifte til 'Bedst før', så kunderne kan bruge deres egen vurdering af, om deres mælk eller yoghurt er god at indtage." udtaler Richard Inglis, Head of Buying hos Lidl GB.
Supermarkedet har tidligere engageret sig i initiativer for at reducere madspild, og denne nyeste ændring har til formål at styrke deres forpligtelse til at hjælpe forbrugere med at tackle spild derhjemme.
Lidl følger dermed i fodsporene på Marks and Spencer, der tidligere på året også indførte en lignende tilgang til datomærkning på deres produkter.