Nu ruller nye vogne snart på vejene
Når et spædbarn pludselig bliver alvorligt syg, tæller hvert eneste minut.
Nu sætter Rigshospitalet og Region Hovedstaden nye specialbyggede babylancer på vejene for at kunne starte den avancerede behandling allerede under transporten, fortæller de i en pressemeddelelse.
De to nye køretøjer er udviklet til kritisk syge nyfødte og mindre børn og skal fungere som små mobile intensivafdelinger med blå blink.
Ambitionen er klar: Specialister og avanceret udstyr skal helt ud til barnet, uanset hvor i landet hjælpen er nødvendig.
Familien skal ikke splittes ad
Babylancerne er udstyret med moderne intensivteknologi, ekstra lydisolering og plads til både forældre og sundhedspersonale.
Som noget nyt er der også plads til to kuvøser, så tvillinger kan behandles samtidig under transporten.
Derudover kan barnets mor i særlige tilfælde transporteres liggende i ambulancen sammen med barnet.
“Det er ikke uden risiko at transportere et svært sygt barn. Med Babylancerne ønsker vi at komprimere det bedste fra Rigshospitalet til en lille mobil enhed og køre ud på landevejene med udrykning og blå blink.”
Sådan siger cheflæge Morten Breindahl fra Rigshospitalets afdeling for intensiv behandling af nyfødte og mindre børn.
Millionprojekt skal skabe mere tryghed
De nye babylancer er blevet udviklet med støtte fra A.P. Møller Fonden og Copenhagen Group A/S, som hver har doneret 7,5 millioner kroner til projektet.
Ifølge Region Hovedstaden handler indsatsen ikke kun om behandling, men også om at skabe ro for familier i nogle af deres mest sårbare øjeblikke.
Hvert år gennemfører Rigshospitalets specialteam flere hundrede transporter af alvorligt syge børn mellem hospitaler i hele landet.
Nu skal de nye babylancer gøre den indsats både hurtigere, tryggere og mere avanceret end tidligere.