Et tre sider langt brev til forældrene lagde en solid bund for den nye tone på Fjordbakkeskolen i Fredericia Kommune. Årsgennemsnittet var for afgangseleverne noget af det laveste nogensinde og tendensen til haltende deltagelse fra eleverne var generelt begyndt at blive et problem fordelt på alle klassetrin.
Skoleleder Jens Baj Madsen bestemte derfor at en opsang til forældrene var på sin plads inden skoleåret startede - og for at være helt sikker på at budskabet gik igennem, sendte han også brevet til pressen.
Brevet til forældrene havde fokus på særlig fem punker:
1. Skolen er vigtig – det handler om dit barns fremtid.
2. De voksne bestemmer – forstå et ja, et nej og et måske.
3. Du er en del af et fællesskab – det skal nok blive din tur.
4. Modgang modner – pyt – det går over.
5. Søvn og skærm – mere søvn og mindre skærm.
Disse punkter er resultatet af generelt svingende indsats fra eleverne på alle klassetrin. Fra manglende deltagelse i undervisning til modsættelse af lærerens anvisninger og undervisning. Lysten til at lære og forståelsen af vigtigheden af en god skolegang skal komme fra hjemmet og kultiveres i skolen. Men det er en holdindsats og skoleleder Jens Baj Madsen følte det var på sin plads at få dette samarbejde slået fast med syvtommersøm.
“Vi kæmper i stigende grad med elever, som ikke accepterer, at det er de voksne, der bestemmer på skolen, og at skolens regler skal overholdes. Vi strammer op på det sidste, og vi har brug for, at I derhjemme også holder fast i, at det er de voksne, der bestemmer,” fortæller han til bladet Folkeskolen.
Skærm og søvn er en væsentlig del af god trivsel i skolen. I Skærbæk vil man derfor ved alle fremtidige skole-hjem-samtaler have fokus på hvornår barnet kommer i seng og hvordan forbruget af skærmen er inden sengetid.
Jens Baj Madsen er klar over, at appellen til forældrene er et one-shot.
“Jeg kan ikke sende den ud igen til jul. Jeg har max et skud om året”, fortæller han. Trivselspunkterne bliver dog i lærergruppen taget op internt et par gange om året, særligt med fokus på udskolingens indsats og forbrug af skærm inden sengetid.