Lørdag annoncerede Kiwi i Norge en drastisk prisreduktion på fisk, og inden dagen var omme, fulgte to andre kæder, Rema 1000 og Coop Extra, trop med lignende tilbud.
De tre discountkæder har lovet forbrugerne, at prisen på fisk ville blive skåret med 20 procent fra mandag. Denne prisnedsættelse har sendt salget af fisk og skaldyr i vejret.
Det skriver den norske avis DinSide.
Efter kun få dage med de nedsatte priser har Rema 1000 og Kiwi allerede kunne mærke en stigning i fiskesalget. Ifølge salgsdata fra mandagen efter prisnedsættelsen blev der solgt hele 40 procent mere fisk og skaldyr sammenlignet med samme mandag året før.
Den mest bemærkelsesværdige stigning blev observeret inden for dybfrosne fiskevarer, der oplevede en voldsom stigning på 84 procent. Særligt populært var fiskefrikadeller, der oplevede en vækst på 96 procent.
"Vi har slået salgsrekorder for en række fiskeprodukter, så vi kan se, at kampagnen er blevet modtaget godt. Vi ved, at prisen er vigtig for vores kunder, og nu med endnu billigere fisk i butikkerne, har flere valgt at besøge fiskeafdelingen. Torskefileter, fiskeburgere og fiskepinde var blandt de mest populære produkter. Hvis denne tendens fortsætter, kan det have en positiv indflydelse på folks kostvaner," udtaler Pia Mellbye, salgs- og marketingdirektør i Rema 1000 i Norge, i en pressemeddelelse.
Også Kiwi melder om en betydelig stigning i fiskesalget som følge af deres prisnedsættelse.
Nora Mile Helgesen, kommunikationschef i Kiwi, bekræfter, at fiskesalget er steget med næsten 50 procent.
Denne stigning blev målt ved at sammenligne gårsdagens salg med salget på samme dag ugen før. Ser man endvidere på tallene for samme tidspunkt året før, er stigningen endnu større, med en samlet stigning på 55 procent i fiskesalget. Især salget af frosne fiskevarer har været i vækst. Disse varer er steget med 90 procent.
Blandt Kiwis sortiment har én vare imponeret særligt.
"Sprødbagt torsk oplevede en utrolig stigning på hele 593 procent. Dette betyder, at vi i går solgte seks gange så meget af denne vare sammenlignet med samme dag ugen før," udtaler hun.
Selvom salget af fisk hos Coop Extra også er stigende, er det for tidligt at konkludere, om kundernes indkøbsvaner ændrer sig på lang sigt som følge af prisnedsættelsen.
Coop Extra noterer dog, at de så en stigning i salget af fiskevarer allerede den første dag. Supermarkedet påpeger samtidig, at salget af fiskevarer generelt har oplevet et markant fald i løbet af det seneste halve år. Trods dette har Coop Extra klaret sig bedre end andre på markedet inden for fiskevarer.
Kritik i forbindelse med prisnedsættelserne
Kritiske røster er også blevet hørt i forbindelse med prisnedsættelserne.
Økonom og madblogger Anders Nordstad har rejst tvivl om, hvorvidt discountkædernes prisreduktioner reelt fører til lavere priser for forbrugerne. Han påpeger, at prisen på fisk allerede var faldet betydeligt på råvarebørsen Fish Pool siden midten af marts med hele 42 procent.
Nordstad hævder således; "Når Kiwi reducerer deres priser med 15 procent efter en prisfald på 42 procent på råvaren, behøver man ikke være ekspert for at forstå, at de faktisk hæver priserne markant."
I en reaktion på kritikken benægter Kristine Aakvaag Arvin, kommunikationsdirektør hos Kiwi, at prisnedsættelserne ikke er autentiske.
"Vi tjener ikke penge på dette her, tværtimod. Prisnedsættelsen koster os adskillige millioner kroner. Vi kan forsikre vores kunder om, at hvis de priser, vi selv betaler for varerne, falder, vil vi også reducere prisen yderligere i butikkerne," udtaler hun og pointerer samtidig, at Anders Nordstad refererer til spotprisen på Fish Pool, der ikke nødvendigvis afspejler den pris, supermarkederne betaler for varerne.