Fødevareindustrien er mester i at udnytte forbrugernes sundhedsambitioner og lokke dem med produkter, der ser sundere ud, end de egentlig er.
Det er i hvert fald, hvad den populære online sundhedscoach Omran Abdalkader, kendt på Instagram og TikTok, tager op i en ny video.
Videoen som gik viralt sætter fokus på nogle af branchens største "sundhedsscams" – og han afslører, hvordan reklame og mærkning kan være misvisende.
Omran advarer især mod produkter, der præsenteres som sunde alternativer, men i virkeligheden er spækket med tilsætningsstoffer og skjulte ingredienser.
Et eksempel, han fremhæver, er de populære “smørbare” produkter, som mange ser som en nem erstatning for smør.
Ifølge Omran har disse produkter dog intet med smør at gøre, men består derimod af en blanding af olier og tilsætningsstoffer.
På samme vis er light-smør blot en fortyndet version af rigtig smør, hvor vigtige vitaminer ofte er fjernet.
Et andet eksempel er de trendy plantebaserede drikke som mandel- og havredrik.
“Hvad betaler du egentlig for?” spørger Omran retorisk og forklarer, at mandeldrik ofte kun indeholder to procent mandler, mens resten primært består af vand og sukker.
Havredrik er også en fælde, da den blot indeholder stivelse og vand – en kombination, der ifølge Omran hurtigt kan sende blodsukkeret i vejret.
Også populære “proteinpuddinger” bliver fremhævet som produkter, forbrugere bør tage med et gran salt.
Disse indeholder ofte ingredienser, der kan påvirke tarmfloraen negativt.
Sidst, men ikke mindst nævner han sukkerfri sodavand, såsom Pepsi Max, som problematiske.
Han påpeger, at udover at indeholde sødemidlet aspartam, som i nogle studier har vist kræftrisici, så kan tilsætningsstofferne i produktet skade tarmfloraen markant.
Den klare besked fra Omran er: Lad være med at falde for de store markedsføringstricks, som fødevareindustrien bruger til at sælge “sunde” produkter.
Du kan se hele videoen herunder: